Portret genetyczny białaczki szpikowej

Bitechnologia - teraźniejszość i przyszłość

Portret genetyczny białaczki szpikowej

Przewlekła białaczka szpikowa to nowotwór białych krwinek, który w samych tylko Stanach Zjednoczonych dotyka rocznie 13.000 dorosłych osób i zabija około jedną trzecią chorych.

Po raz pierwszy zsekwencjonowano genom konkretnego rodzaju nowotworu i poznano geny, których mutacja przyczynia się do rozwoju przewlekłej białaczki szpikowej. Technikę dzięki której naukowcy z USA dokonali tej sztuki i która przyda się w badaniu genomu innych nowotworów opisano na łamach czasopisma "Nature"

Elaine Mardis z Washington University School of Medicine wraz z zespołem zsekwencjonowała genom prawidłowej tkanki oraz tkanek pobranych od pacjentów chorych na przewlekłą białaczkę szpikową. Następnie badacze porównali otrzymane w wyniku analizy sekwencje i odkryli, że chorych na białaczkę zmutowanych jest 10 genów.

Wśród tych 10 genów, 2 już wcześniej łączono z przewlekłą białaczką szpikową. Pozostałe 8 to nowoodkryte geny zaangażowane w rozwój tego groźnego nowotworu.

Dzięki badaniom Amerykańskich naukowców możliwe będzie wytypowanie nowych celów terapeutycznych, a w przyszłości opracowanie nowych metod leczenia białaczki.

Dzięki uprzejmości: PAP Nauka w Polsce